A hajókötelek története
Az alábbiakban részletesebben foglalkozunk a hajókötelek történetével és emellett összegyűjtöttük azt is, hogy milyen típusok közül válogathatunk ezen a téren.
A hajókötelek története szinte egyidős a hajózás létrejöttével. Ennek oka, hogy maga a kötél már a történelem előtti időktől velünk volt, a vizeken való utazáshoz pedig saját fizikai erőnkön túl szükség volt a szél erejének megszelídítésére is, amihez az ilyen kötelek adtak megoldást.
Kötelek eredete
A kötelet már a történelem előtti időktől kezdve használta az ember:
- vadászatra,
- vontatásra,
- lekötésre,
- összekötésre,
- szállításra,
- emelésre,
- mászásra.
A legelső kötöző alkalmatosságok valószínűleg vadon nőtt liánok és kúszónövények lehettek, melyeket hamar követték az első próbálkozások ezeknek az összefonásával és sodrásával.
A történelmi bizonyítékok szerint az ókori Egyiptom volt az első civilizáció, amely speciális eszközöket fejlesztett ki. A szalmából készült egyiptomi kötelek i.e. 4000-3500 évvel jelentek meg.
Az ókorban ezen kívül datolyapálma, len, füvek, papirusz rostjaiból és bőrből is készítettek kötelet. Az ilyen kötelek segítségével szállították munkások ezrei a kőtömböket a piramisok építéséhez.
I.e. 2800-tól kezdtek kenderkötelet használni Kínában. Az ezt követő évszázadokban egész Ázsiában és Európában elterjedt az alkalmazása és a kötélgyártás.
Hajókötelek megjelenése
A középkorban a brit szigetektől Itáliáig olyan kötélverő műhelyekben készítették a kötelet, amelyek igen hosszú folyosóból álltak. Itt a kötélpászmákat az épület teljes hosszában kifeszítették, majd összesodorták. A kötél hosszát így lényegében megszabta a műhely mérete.
Az ilyen módon készített kötelek hossza elérte a 100 métert, amire a nagy vitorlás hajókon volt szükség.
A tengerészetben használt hossz mértékegység a „cable length” (kábelhossz) is ehhez a technológiához kapcsolódik, egy (imperial) kábelhossz egyenlő egytized tengeri mérfölddel. Ha hosszabb kötélre volt szükség, két vagy több rövid kötelet összefontak. Az összefonás helyén a kötél vastagabb volt mint egyébként, ami nehézséget okozott a kötéldobra csévéléskor, vagy a kötélkorongon való áthaladásnál.
Az 1700-as évektől kezdve megindult ezen a téren is az innováció, aminek köszönhetően több kötélverő gépet szabadalmaztattak és építettek. Ennek köszönhetően a hajókötelek gyártása is egyszerűsödött.
Természetesen még a mai napig is készítenek hagyományos anyagokból köteleket, de az 1950-es évektől kezdve a mesterséges szálakból vert kötelek számítanak a leggyakoribbaknak.